ETİK DEĞERLER ÇOCUKLARA “PİNOKYO” PROJESİYLE ÖĞRETİLECEK


Pera Güzel Sanatlar, başarıyla yürüttüğü Avrupa Birliği projelerine bir yenisini ekledi. İstanbul Per Güzel Sanatlar Kültür Sanat ve Dayanışma Derneği tarafından hazırlanan, Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından fonlanan ““Pinokyo”: Okuduğunu unutursun fakat yaptığını (oynadığını) asla unutmazsın! Masallar ve yaratıcı drama teknikleri kullanılarak çocuklarda etik değerler hakkında farkındalık yaratılması” projesi, “Yolsuzluğun Önlenmesi ve Etiğin Teşviki Hibe Programı” çerçevesinde kabul edildi. Proje çerçevesinde 1 yıl boyunca ilköğretim 1., 2. ve 3. sınıf öğrencileri ve öğretmenlerine etik konusunda eğitimler, bir dizi seminer ile ilköğretim sınıfları arasında yarışma düzenlenecek, bir rehber hazırlanacak ve gölge tiyatro organize edilecektir. 

2004 yılından bu yana çeşitli konularda düzenlediği Avrupa Birliği projeleriyle konusunda lider konuma gelen Pera Güzel Sanatlar, 2016 yılında yeni bir projeye imza atacak. Katılım Öncesi Mali Yardımlar çerçevesinde Merkezi Finans ve İhale Birimi tarafından fonlanan Pinokyo Projesi´nin anlaşması, geçtiğimiz hafta Ankara´da imzalandı. 15 Ocak 2016 tarihinde resmi olarak başlayacak olan proje, 12 ay sürecek. Proje çok sayıda aktiviteler içeriyor; 


PİNOKYO PROJESİ TEMEL AKTİVİTELER

AKTİVİTE I: PİNOKYO WORKSHOP

Workshopun amacı, öğretmenlere etik değerleri yaratıcı drama teknikleri ve masallar aracılığıyla nasıl öğreteceklerini öğretmektir. Workshopun süresi 9 hafta, katılımcı sayısı ise 20´dir. Hedef kitle ise, ilköğretimde 6-7-8 yaş grubuna eğitim veren öğretmenlerdir. Aktivitenin sonucunda Pinokyo El Kitabı oluşturulacaktır. Aktivitenin sonucunda öğretmenler, “uzman öğretmen” statüsüne erişecektir. 

Workshop´un iş planı aşağıdaki gibidir: 


AKTİVİTE II: KÜÇÜK PİNOKYO WORKSHOP

Bu workshop, 6-7-8 yaşlarında bir grup öğrenciye yaratıcı drama teknikleri ve masalları kullanarak etik değerlerin öğretilmesini amaçlamaktadır. Workshop, 10 hafta süreyle 14 çocukla yapılacaktır. Öğrencilerin seçimi sırasında şu hususlar dikkate alınacaktır; coğrafi dağılım, cinsiyet dağılımı, ekonomik seviye dağılımı, sınıf dağılımı. 

İş planı aşağıdaki gibidir; 


AKTİVİTE III: PİNOKYO EĞİTİM REHBERİ VE KISA FİLMLER

Rehber, pinokyo workshoplarda uygulanan eğitim metotlarının ilköğretim 6-7-8 yaş gruplarıyla çalışan öğretmenlerin öğrenebilmesi için gereken bilgileri içerecek şekilde düzenlenecektir. Rehber, öğretmenlerin etik değerler, yaratıcı drama teknikleri ve eğitim metotları konusunda bilgi ve becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Rehber, workshopların sonuçlarına göre oluşturulacaktır. Buralarda uygulanan metotlar, materyaller, öğretim planları, öğrenim sonuçları rehberin içeriğinde yer alacaktır. Ayrıca workshoplarda kayıt edilen kısa filmlerde CD´ye yüklenerek rehberin içeriğinde yer alacaktır. 

AKTİVİTE IV: PİNOKYO SEMİNERLERİ 

Bu seminerler, öğrenciler, öğretmenler, öğreticiler, veliler ve diğer ilgili kişilerin etik değerlerin önemi, bu değerlerin öğretilmesinde yaratıcı drama teknikleri ile masalların kullanımı konusunda bilgilerinin artırmayı amaçlamaktadır. Seminerlerde ayrıca Pinokyo projesi, workshoplar ve diğer aktiviteler konusunda da bilgi verilecektir. Seminerler, yaratıcı drama öğretmeni, pedagog ve proje yöneticisi tarafından verilecektir. 

AKTİVİTE V: PİNOKYO YARIŞMASI

Bu aktivitenin amacı, ilköğretim okulu öğrenci ve öğretmenlerinin etik değerler konusundaki farkındalığını arttırmaktır. Yarışma, Türkiye genelinde düzenlenecek ve öğrenci ile öğretmenlerden “etik değerlerin önemi” konusunda bir “kamu spotu” hazırlamaları istenecektir. Kamu spotu, video ses kayıtları, resimler, çizimler, vs. katılımcıların yaratıcılığına bağlı olarak farklı türde aktiviteleri içerebilir. Katılım, sınıf düzeyinde gerçekleşmelidir. Kamu spotu en az bir etik değeri vurgulayacak şekilde hazırlanmalıdır. Yarışma, Milli Eğitim kanalıyla ilköğretim okullarına duyurulacaktır. Ayrıca poster gibi bilgilendirme çalışmaları da yapılacaktır. İlk 10 en iyi eser bir jüri tarafından seçildikten sonra en iyiler, internet oylamasıyla seçilecektir. En iyi üç bir ödül töreniyle hediye ve belgelerini alacaktır. 

AKTİVİTE VI: PİNOKYO GÖLGE TİYATRO

“Gölge Tiyatro” kamuya açık alanda, bir senaryo ve düzen çerçevesinde gerçekleşen tiyatro yöntemidir. Seyircilerin aktif olarak oynaması, düşünmesi ve paylaşması hedeflenmektedir. Seyircilerin kendilerini eleştirmesi amaçtır. Seyirciler bir tiyatro oyunu olduğundan habersiz kamuya açık olan bir alanda bir olayı izlemekte ve ona tepki vermektedir, burada öğretici olan seyircilerin verdiği tepkilerdir. Oyuncular aniden belirir, oyunlarını oynar ve ne olduğunu habersiz seyircilerin reaksiyon vermesine izin verirler. Onların reaksiyonları da gizli bir kamerayla kayıt altına alınır. Günümüzde bu tiyatro türü çok popüler olmuştur. Özellikle sosyal medyada yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu tiyatro türü projede etik değerlere dikkat çekmek üzere kullanılacaktır. Projede bir grup profesyonel tiyatro oyuncusu, yaratılan senaryolar doğrultusunda, her bir etik değere odaklanacak şekilde, kamuya açık alanlarda oyunlar sergileyecektir. Bu oyunlara halkın gösterdiği reaksiyonlar kayıt altına alınacaktır. Bu reaksiyonlar film haline getirilip sosyal medya aracılığıyla kamuoyu gösterilecektir. 


Projeyle ilgili daha detaylı bilgi almak için Proje Yöneticisi Emine Gözen Işıldak´a ulaşabilirsiniz;

 

www.pinokyopinokyo.com